Drie redenen om regelmatig een tussendoortje te eten

Drie redenen om regelmatig een tussendoortje te eten

Ben je iemand die regelmatig een tussendoortje eet? Goed bezig, ga daar vooral mee door. Het klinkt wellicht wat vreemd wanneer je wilt afvallen of wanneer je in shape wilt komen. Toch kunnen de tussendoortjes je helpen om je lichaam goed in balans te houden en te voorkomen dat je last zal krijgen van vreetbuien. Het is wat dat betreft een uitstekend idee om regelmatig een tussendoortje te nemen en er daarmee voor te zorgen dat je weer even vooruit kunt.

Ook wanneer je gesport hebt bijvoorbeeld op een goede crosstrainer thuis dan is een gezond tussendoortje de perfecte manier om je energie weer op te krikken.

Lees daarom snel verder voor de drie redenen om een tussendoortje te eten.

Stofwisseling blijft actief

Zodra je een tussendoortje neemt zal je de stofwisseling in je lichaam prikkelen om aan de slag te gaan. Ons lichaam zit op een heel efficiënte wijze in elkaar en doet dus niets wanneer het niet nodig is. Zou je gedurende 4 of 5 uur lang niets eten? Dan zal je lichaam in een soort rustmodus gaan. De stofwisseling wordt afgeremd, waardoor er sprake is van minder activiteit. Zodra je begint te eten dient de stofwisseling weer opgestart te worden. Dit komt de efficiëntie niet bepaald ten goede. Probeer regelmatig een tussendoortje te eten, zodat de stofwisseling netjes actief blijft en je daar optimaal profijt van hebt.

Bloedsuikerspiegel in balans

Een tweede voordeel van regelmatig verantwoorde tussendoortjes eten? Je zorgt er daarmee voor dat je bloedsuikerspiegel gemakkelijker in balans zal blijven. Deze spiegel helpt je om bijvoorbeeld suikers op de juiste manier te verwerken. Indien de schommelingen in de spiegel te groot worden zal je meer last hebben van bijvoorbeeld een post-dinner dip. Het gevolg is dat je dan de neiging hebt om meer te gaan snoepen. Door op voorhand alvast regelmatig een tussendoortje te eten kun je dit voorkomen, omdat de bloedsuikerspiegel een stuk beter in balans blijft.

Minder last van een hongergevoel

Door regelmatig een tussendoortje te eten heb je gedurende de dag veel minder last van een hongergevoel. Je voorkomt dat je trek begint te krijgen. Het risico daarvan is namelijk dat je de neiging hebt om ongezonde tussendoortjes te gebruiken, waarmee je snel het niveau aan energie op kunt krikken.

Juist door regelmatig een gezond tussendoortje te eten voorkom je het gevoel van trek of honger, waardoor je gemakkelijker op de doelen voor de lange termijn kunt blijven letten. Je houdt de mate van honger of trek als het ware in balans, zodat er geen uitschieters zullen ontstaan waar je later spijt van zal krijgen.

Eetbuien voorkomen met tussendoortjes

Tenslotte kun je eetbuien voorkomen met de tussendoortje. Je voorkomt dat je honger of trek begint te krijgen. Indien je dat gevoel te lang op z’n beloop zou laten en je vervolgens de kans krijgt om te gaan eten is het risico groot dat je er volledig voor zal gaan. Je eet dan veel te veel, terwijl je dat gemakkelijk had kunnen voorkomen door eerder een tussendoortje te eten. Zorg er dus voor dat je regelmatig even wat neemt, bijvoorbeeld door niet langer dan 2 uur te wachten tussen de verschillende momenten waarop je wat eet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *