Havermout is een verantwoord koolhydraatarm ontbijt

Havermout is een verantwoord koolhydraatarm ontbijt

Ben je wel eens zoekende naar welk koolhydraatarm gerecht je nu weer op tafel moet zetten voor het ontbijt? Weet dan dat je met koolhydraatarme ontbijtrecepten alle kanten uit kunt. Er is veel te vinden. Zo kun je op basis van ei (in diverse vormen, zoals omelet en gebakken, gekookt of in partjes) alleen al een heel arsenaal aan gerechten samen stellen.
Maar wanneer je het echt even niet meer weet en op zoek bent naar een snel, maar gezond ontbijt, is het raadzaam om je eens te verdiepen in havermout. Havermout is een prima basis voor een koolhydraatarm ontbijt. En ook met havermout kun je van alles op tafel toveren.

Waarom zou je “koolhydraatarm” ontbijten?

In de eerste plaats een antwoord op deze vraag: waarom zou je een koolhydraatarm ontbijt moeten nuttigen? Je leest er steeds vaker over. Mensen willen gezonder gaan leven, meer energie verkrijgen en het liefst ook nog afvallen.

Hoewel het koolhydraatarme dieet vooral dat afvallen tot doel heeft, krijg je veel meer voordelen met ene koolhydraatarm ontbijt.
Maar een koolhydraatarm ontbijt is de perfecte start van de dag. Je krijgt de juiste energie binnen (in de vorm van complexe koolhydraten, wat eiwitten en onverzadigde vetten) en kunt hier een paar uur goed op teren. Zeker als je een drukke baan hebt, mag je een goed ontbijt eigenlijk niet overslaan. Het helpt je in ieder geval de tijd tot de lunch te overbruggen.
Je hebt koolhydraten en koolhydraten. In een koolhydraatarm dieet gaat het erom dat je de complexe koolhydraten zoveel mogelijk behoudt en de enkelvoudige uit de weg gaat (lees je verder in op Dieetkompas).

Voordelen van koolhydraatarm

Er zijn echter meer voordelen aan koolhydraatarm eten en drinken in het algemeen. Los van het feit dat je ermee kunt afvallen (want daar is een koolhydraatarm dieet vooral om bekend) levert je veel meer voordelen op voor je gezondheid, zoals:

– Een lagere bloeddruk en een verminderde kans op hart- en vaatziekten;
– Een verminderde kans op diabetes (suikerziekte) en bij suikerziekte: minder ongemak;
– Meer energie door de dag heen;
– Een gelukkiger, vitaler en fitter gevoel.

Het is uit diverse onderzoeken gebleken dat mensen die er een koolhydraatarm eet- en drinkpatroon op nahouden, veel lekkerder in hun vel zitten. Ze voelen zich gelukkiger, fitter en vitaler. Dat kan direct komen door de vele gezondheidsvoordelen. Wat als je je niet druk hoeft te maken om je bloeddruk, cholesterolgehalte en hart, leef je een stuk makkelijker.
Genoeg redenen dus om een koolhydraatarm dieet aan te gaan en ook voldoende redenen voor een koolhydraatarm ontbijt.
Naast een koolhydraatarm ontbijt kun je ook koolhydraatarm lunchen en dineren en zelfs zoeken naar gezondere alternatieven voor tussendoortjes. Op die manier geef je je leven een gezondere impuls en zal je al vrij snel merken dat je veel lekkerder in het leven staat. En gezonder!

Havermout

Havermout komt van haver af, maar is kleiner en minder grof. Daardoor hoeft het minder lang te koken, mocht je dat willen doen. Je kan havermout ook ongekookt eten en prima combineren met yoghurt of met kwark. Sommige mensen – maar dan hebben we het vooral over fanatieke sporters – nuttigen havermout ook met koud water. In dat geval smaakt het misschien iets minder lekker, maar schijnt het nog wel gezond te zijn. Voor een dieet is dit echter niet noodzakelijk.

Havermout bevat een hoog gehalte aan eiwitten. Dat betekent dus dat je van havermout enorm veel energie krijgt. Mensen die halverwege de dag inkakken en moeite hebben om er met hun hoofd en concentratie bij te blijven, kunnen hier dus zeker hun voordeel mee doen.

Als je goed kijkt naar het etiket, zie je dat het aantal koolhydraten in havermout wel heel hoog is. En daar zit dan ook gelijk de reden dat veel mensen normaliter helemaal niks moeten hebben van havermout. Maar dit zijn goede koolhydraten. Gezonde, complexe koolhydraten, die gewoon worden verbrand en een koolhydraatarm dieet geen duimbreedte in de weg zullen staan.

Suggesties: koolhydraatarme recepten met havermout

Je kunt, zoals gezegd, met havermout allerlei kanten op in gerechten. De meest voorkomende variant van koolhydraatarme gerechten op basis van havermout zijn gerechten waarbij havermout wordt gecombineerd met yoghurt. Het liefst magere yoghurt of kwark. Je kunt dan gewoon havermout met bijvoorbeeld vanilleyoghurt combineren en er allerlei toevoegingen aan doen, zoals een paar snufjes kaneel.

Enkele andere ideeën:
• Yoghurt met havermout en blauwe bessen;
• Havermout en yoghurt met gedroogd fruit;
• Aangevuld met noten en zaden.

Je kan dus eigenlijk van alles doen om je ontbijt lekker veel energie te laten geven. Zeker noten en zaden moet je niet onderschatten en kun je perfect gebruiken voor door de yoghurt met havermout heen.

Verdiep je ook eens in powerfoods. Dit zijn veelal bessen, nootjes en zaden, die je aan allerlei gerechten toe kan voegen. Zo krijg je meer energie uit je ontbijt op basis van havermout.

Gebruik havermout eens als bakmeel

Wist je dat je ook prima kan bakken met havermout? Door een handjevol havermout per keer in de keukenmixer te doen, maak je meel van havermout. Daar kun je dan vervolgens weer allerlei andere gerechten mee bereiden, zonder dat je gebruik maakt van tarwemeel of andere koolhydraatrijke bronnen.
Door havermout als bakmeel in te zetten, kun je bijvoorbeeld een cake bakken, maar ook koolhydraatarm brood op tafel zetten en zelfs ontbijtrepen maken die je langere tijd kan bewaren. Het is misschien even wat meer werk, maar je kan er zeker wel de vruchten van plukken als je hier een gewoonte van maakt. Het voordeel is dat een pak havermout helemaal niet zo duur is en daarmee een goede vervanger kan zijn voor de dure hazelnoten- of amandelmeel.

Conclusie

Koolhydraatarm ontbijten levert je een goede, energieke start van de dag. Je hebt veel energie om je te concentreren en te focussen, maar ook voldoende om fysiek zwaar werk uit te voeren. Een goed koolhydraatarm dieet begint dan ook met een stevig ontbijt.

Vraag jij je regelmatig af hoe je nu weer een koolhydraatarm ontbijt op tafel kan zetten? Overweeg dan eens havermout in te gaan zetten. Ook hier kun je allerlei kanten mee uit. Van yoghurt met fruit en vruchten tot het vermalen van havermout tot meel. Zo kun je er zelfs taarten, cakes en ontbijtrepen mee bereiden, waar je nog langere tijd plezier van kan hebben. Want één ding is zeker: met havermout krijg je heel veel energie binnen, waar je de rest van de dag enorm veel profijt van kan hebben. De energie wordt bovendien volledig verbrand en dus niet opgeslagen als overtollig lichaamsvet.


Reageren is niet mogelijk.