Cholesterol verlagen met gezonder eten en handige tips!

Cholesterol verlagen met gezonder eten en handige tips!

Wil jij jouw cholesterol verlagen? Neem dit artikel dan goed door of lees hier meer over het Cholesterolverlagend dieet…

Het kan zijn dat je een te hoog cholesterol hebt. Je wilt hier dan ook snel iets aan doen. Je doet dit door gezonder te eten. Ook een bepaalde leefstijl kan je cholesterol doen laten verhogen. Met name dingen waar je niet vaak echt mee bezig bent. Maar ook slechte gewoontes zoals roken zijn van invloed op je cholesterolgehalte. Start vandaag met je voeding en andere zaken die van invloed kunnen zijn op je LDL. Wij helpen je een handje door het geven van nuttige informatie samen met handige en praktische tips.

Wat is cholesterol en hoe kan je het verlagen?

Cholesterol bestaat er in goede en slechte variant. Het is natuurlijk hartstikke logisch dat de goede een positieve werking heeft en de slechte niet. Het is daarom van belangen juist deze slechte cholesterol aan te pakken. Je doet dit met de aanwijzingen hieronder en door je goede cholesterol te verhogen.

Goed cholesterol (HDL)

Goed cholesterol staat voor High Density Lipoproteïn en is de gezonde variant. Cholesterol is in principe goed en heeft belangrijke functies in je lichaam. Hogere waardes HDL zijn dus gezond voor je. Je kan er zelfs het slechtere LDL cholesterolgehalte mee doen verlagen.

Slecht cholesterol (LDL)

Het is met name het LDL waar je op moet letten. Bij een te hoog cholesterolgehalte in het bloed praten we dan ook over dit LDL gehalte. LDL staat voor Low Density Protein en heeft dus een lage dichtheid. Krijg je teveel slechte voeding binnen kan het LDL gehalte oplopen. In het ergste geval kan het zelfs de kans op hart- en vaatziektes vergroten. Zorg er dan ook voor dat je bv. verzadigde vetzuren niet in overmaat gebruikt en eet liever veel verse vis, bak in olijfolie of eet eens een paar nootjes.

Hoe ga je slecht cholesterol verlagen (LDL)?

Door gezonder te eten en met name verzadigde vetzuren, suikers, zouten en andere van dit soort zaken niet te eten. Of in ieder geval flink te minderen. Zo zal je HDL toenemen en je LDL afnemen waardoor de boel weer in balans komt. Gebruik ook veel meer onverzadigde vetzuren, deze zijn een erg belangrijke factor bij je cholesterol verlagen (LDL).

Zo pak je een te hoog cholesterolgehalte aan en verlaag je jouw LDL

Voor een goede aanpak en je cholesterol verlagen moet je op een aantal dingen letten. Houd je jezelf hieraan dan zal jouw LDL cholesterol lager worden en je HDL toenemen. Zo komt je cholesterol gehalte weer op een gezond en zelfs gezonder peil terecht.

Gezonder gaan eten

Eet minder suikers, zouten en verzadigde vetzuren. Je kunt hierbij denken aan producten als vis, nootjes, olijfolie, magere kip of kalkoen, groentes, fruit en meer dan dit soort eten.

Alcohol gebruik beperken

1 glas wijn of een normaal biertje leveren een positieve bijdrage aan je gezondheid. Neem er echter niet meer want dan kan dat samen met een hoop andere factoren van invloed zijn op je cholesterolgehalte. Drink ook niet elke dag maar af en toe en dan ook bv. eens een paar dagen niet. En hou het dan bij een wijntje of een drankje. Rode wijn kan ook weer positief zijn voor je algemene gezondheid.

Stoppen met roken

Ben je een roker en is jouw cholesterol te hoog? Dan is het verstandig gelijk te stoppen. Dit zal zeker invloed hebben op je cholesterolgehalte. In positieve zin natuurlijk!

Meer sporten & bewegen

Meer bewegen en sporten zorgen dat je gezonder wordt en helpt ook bij het verlagen van je cholesterol. Ga eens wat vaker naar de sportschool en ga lekker fitnessen. Het zal allemaal invloed hebben op je gezondheid en je cholesterolgehalte.

Een cholesterolverlagend dieet volgen om je te helpen!

Je kan ook jouw cholesterol verlagen door een dieet te volgen. Zo ga je ook tegelijkertijd afvallen. Overgewicht is ook een oorzaak van een te hoog cholesterol en dit kan je met een dieet dan ook gelijk aanpakken.


Reageren is niet mogelijk.