Archief van
Maand: januari 2018

Havermout is een verantwoord koolhydraatarm ontbijt

Havermout is een verantwoord koolhydraatarm ontbijt

Ben je wel eens zoekende naar welk koolhydraatarm gerecht je nu weer op tafel moet zetten voor het ontbijt? Weet dan dat je met koolhydraatarme ontbijtrecepten alle kanten uit kunt. Er is veel te vinden. Zo kun je op basis van ei (in diverse vormen, zoals omelet en gebakken, gekookt of in partjes) alleen al een heel arsenaal aan gerechten samen stellen.
Maar wanneer je het echt even niet meer weet en op zoek bent naar een snel, maar gezond ontbijt, is het raadzaam om je eens te verdiepen in havermout. Havermout is een prima basis voor een koolhydraatarm ontbijt. En ook met havermout kun je van alles op tafel toveren.

Waarom zou je “koolhydraatarm” ontbijten?

In de eerste plaats een antwoord op deze vraag: waarom zou je een koolhydraatarm ontbijt moeten nuttigen? Je leest er steeds vaker over. Mensen willen gezonder gaan leven, meer energie verkrijgen en het liefst ook nog afvallen.

Hoewel het koolhydraatarme dieet vooral dat afvallen tot doel heeft, krijg je veel meer voordelen met ene koolhydraatarm ontbijt.
Maar een koolhydraatarm ontbijt is de perfecte start van de dag. Je krijgt de juiste energie binnen (in de vorm van complexe koolhydraten, wat eiwitten en onverzadigde vetten) en kunt hier een paar uur goed op teren. Zeker als je een drukke baan hebt, mag je een goed ontbijt eigenlijk niet overslaan. Het helpt je in ieder geval de tijd tot de lunch te overbruggen.
Je hebt koolhydraten en koolhydraten. In een koolhydraatarm dieet gaat het erom dat je de complexe koolhydraten zoveel mogelijk behoudt en de enkelvoudige uit de weg gaat (lees je verder in op Dieetkompas).

Voordelen van koolhydraatarm

Er zijn echter meer voordelen aan koolhydraatarm eten en drinken in het algemeen. Los van het feit dat je ermee kunt afvallen (want daar is een koolhydraatarm dieet vooral om bekend) levert je veel meer voordelen op voor je gezondheid, zoals:

– Een lagere bloeddruk en een verminderde kans op hart- en vaatziekten;
– Een verminderde kans op diabetes (suikerziekte) en bij suikerziekte: minder ongemak;
– Meer energie door de dag heen;
– Een gelukkiger, vitaler en fitter gevoel.

Het is uit diverse onderzoeken gebleken dat mensen die er een koolhydraatarm eet- en drinkpatroon op nahouden, veel lekkerder in hun vel zitten. Ze voelen zich gelukkiger, fitter en vitaler. Dat kan direct komen door de vele gezondheidsvoordelen. Wat als je je niet druk hoeft te maken om je bloeddruk, cholesterolgehalte en hart, leef je een stuk makkelijker.
Genoeg redenen dus om een koolhydraatarm dieet aan te gaan en ook voldoende redenen voor een koolhydraatarm ontbijt.
Naast een koolhydraatarm ontbijt kun je ook koolhydraatarm lunchen en dineren en zelfs zoeken naar gezondere alternatieven voor tussendoortjes. Op die manier geef je je leven een gezondere impuls en zal je al vrij snel merken dat je veel lekkerder in het leven staat. En gezonder!

Havermout

Havermout komt van haver af, maar is kleiner en minder grof. Daardoor hoeft het minder lang te koken, mocht je dat willen doen. Je kan havermout ook ongekookt eten en prima combineren met yoghurt of met kwark. Sommige mensen – maar dan hebben we het vooral over fanatieke sporters – nuttigen havermout ook met koud water. In dat geval smaakt het misschien iets minder lekker, maar schijnt het nog wel gezond te zijn. Voor een dieet is dit echter niet noodzakelijk.

Havermout bevat een hoog gehalte aan eiwitten. Dat betekent dus dat je van havermout enorm veel energie krijgt. Mensen die halverwege de dag inkakken en moeite hebben om er met hun hoofd en concentratie bij te blijven, kunnen hier dus zeker hun voordeel mee doen.

Als je goed kijkt naar het etiket, zie je dat het aantal koolhydraten in havermout wel heel hoog is. En daar zit dan ook gelijk de reden dat veel mensen normaliter helemaal niks moeten hebben van havermout. Maar dit zijn goede koolhydraten. Gezonde, complexe koolhydraten, die gewoon worden verbrand en een koolhydraatarm dieet geen duimbreedte in de weg zullen staan.

Suggesties: koolhydraatarme recepten met havermout

Je kunt, zoals gezegd, met havermout allerlei kanten op in gerechten. De meest voorkomende variant van koolhydraatarme gerechten op basis van havermout zijn gerechten waarbij havermout wordt gecombineerd met yoghurt. Het liefst magere yoghurt of kwark. Je kunt dan gewoon havermout met bijvoorbeeld vanilleyoghurt combineren en er allerlei toevoegingen aan doen, zoals een paar snufjes kaneel.

Enkele andere ideeën:
• Yoghurt met havermout en blauwe bessen;
• Havermout en yoghurt met gedroogd fruit;
• Aangevuld met noten en zaden.

Je kan dus eigenlijk van alles doen om je ontbijt lekker veel energie te laten geven. Zeker noten en zaden moet je niet onderschatten en kun je perfect gebruiken voor door de yoghurt met havermout heen.

Verdiep je ook eens in powerfoods. Dit zijn veelal bessen, nootjes en zaden, die je aan allerlei gerechten toe kan voegen. Zo krijg je meer energie uit je ontbijt op basis van havermout.

Gebruik havermout eens als bakmeel

Wist je dat je ook prima kan bakken met havermout? Door een handjevol havermout per keer in de keukenmixer te doen, maak je meel van havermout. Daar kun je dan vervolgens weer allerlei andere gerechten mee bereiden, zonder dat je gebruik maakt van tarwemeel of andere koolhydraatrijke bronnen.
Door havermout als bakmeel in te zetten, kun je bijvoorbeeld een cake bakken, maar ook koolhydraatarm brood op tafel zetten en zelfs ontbijtrepen maken die je langere tijd kan bewaren. Het is misschien even wat meer werk, maar je kan er zeker wel de vruchten van plukken als je hier een gewoonte van maakt. Het voordeel is dat een pak havermout helemaal niet zo duur is en daarmee een goede vervanger kan zijn voor de dure hazelnoten- of amandelmeel.

Conclusie

Koolhydraatarm ontbijten levert je een goede, energieke start van de dag. Je hebt veel energie om je te concentreren en te focussen, maar ook voldoende om fysiek zwaar werk uit te voeren. Een goed koolhydraatarm dieet begint dan ook met een stevig ontbijt.

Vraag jij je regelmatig af hoe je nu weer een koolhydraatarm ontbijt op tafel kan zetten? Overweeg dan eens havermout in te gaan zetten. Ook hier kun je allerlei kanten mee uit. Van yoghurt met fruit en vruchten tot het vermalen van havermout tot meel. Zo kun je er zelfs taarten, cakes en ontbijtrepen mee bereiden, waar je nog langere tijd plezier van kan hebben. Want één ding is zeker: met havermout krijg je heel veel energie binnen, waar je de rest van de dag enorm veel profijt van kan hebben. De energie wordt bovendien volledig verbrand en dus niet opgeslagen als overtollig lichaamsvet.

De voordelen van vitamines tijdens afvallen met een dieet!

De voordelen van vitamines tijdens afvallen met een dieet!

We zijn allemaal op zoek naar het perfecte dieet waarbij de kilo’s als vanzelf lijken te verdwijnen. Toch hebben we allemaal toe moeten geven dat afvallen niet zo makkelijk is. Er is geen magisch dieet dat voor iedereen werkt. Afvallen is veel werk en er zullen altijd pieken en dalen zijn. Diëten vraagt veel van je lichaam en daarom is het belangrijk om tijdens een dieet extra aandacht te besteden aan je gezondheid. Tijdens het diëten wordt je geheel omgegooid en dit kan soms negatieve effecten hebben op je lichaam. Vitamines kunnen helpen om deze negatieve effecten op te vangen, zodat je het dieet beter vol kan houden. Wil je weten welke kunnen helpen en hoe je deze veilig aan je dieet kunt toevoegen? Wij wijzen je vast in de goede richting!

Wat zijn vitamines eigenlijk?

Je hele leven lang krijg je te horen dat vitamines goed voor je zijn. Je eet daarom elke dag fruit en groenten om al je vitamines binnen te krijgen, maar weet je eigenlijk wel wat vitamines zijn? Ze zijn namelijk heel wat meer dan alleen een letter met soms een nummer erachter. Vitamine komt van het woord ‘vitae’ (leven) en ‘amine’ (stikstofhoudende stof oftewel eiwit). Het zijn dus eiwitten die we nodig hebben om te leven. Dit is echter de betekenis die ontstond toen amine ontdekt werd. Tegenwoordig heeft het woord een bredere betekenis. Het gaat bij vitamines om alle noodzakelijke aminozuren, vetzuren en bestanddelen die ons lichaam nodig heeft om te leven. Deze vitamines kunnen in ons eigen lichaam aangemaakt worden of binnenkomen via ons voedsel. Vitamines kunnen dan ook verschillende functies hebben voor ons lichaam.

Welke vitamines kun je het beste gebruiken tijdens een dieet?

Je weet nu wat vitamines zijn, maar dat helpt nog altijd niet bij het diëten. Er zijn namelijk veel verschillende vitamines en welke kun je dan het beste toevoegen aan je dieet? We hebben een aantal vitamines op een rijtje die tijdens ieder dieet een positieve toevoeging kunnen zijn. Door de voordelen van deze vitamines te benoemen, hopen wij dat je een beter beeld krijgt over de positieve effecten van vitamines tijdens het diëten.

B12 voor een betere concentratie

Ondanks dat alle diëten een andere aanpak hebben, wordt bij ieder dieet gefocust op je eetpatroon. Je kunt namelijk pas afvallen als je minder gaat eten. Dit kan echter problemen veroorzaken voor je concentratie. Het maakt niet uit aan welk dieet je begint. Je zult altijd sneller afgeleid zijn doordat je minder voedingsstoffen binnenkrijgt. Gelukkig is er B12! Deze vitamine verbetert het concentratievermogen en is ook goed voor het geheugen en je leerprestaties.

B8 voor meer energie

Minder eten heeft niet alleen invloed op je concentratievermogen. Je lichaam wordt ook sneller moe. Je kunt je tijdens een dieet sneller futloos voelen doordat je lichaam minder voedingsstoffen krijgt die omgezet kunnen worden in energie. Mensen die B8 nemen, hoeven zich hier echter niet druk om te maken. B8 levert het lichaam namelijk energie zonder voedingsstoffen te verbruiken.

C voor weerstand en het immuunsysteem

De volgende vitamine richt zich geheel op de weerstand en het immuunsysteem. Misschien heb je tijdens het diëten het gevoel dat je vaak ziek wordt of je niet helemaal lekker voelt. Je lichaam maakt namelijk drastische veranderingen mee en dit kan invloed hebben op je immuunsysteem. Wil je je lichaam tijdens het diëten toch beschermen, dan is de perfecte oplossing.

D voor botten en spieren

Vitamine D is eigenlijk niet bedoeld als toevoeging aan een dieet, maar eerder voor mensen die afvallen door te sporten. We wilden vitamine D echter toch op de lijst zetten, omdat veel mensen die diëten er ook voor kiezen om te gaan sporten. De meeste diëten raden je zelfs aan om actiever te worden en meer te bewegen. Vitamine D kan dan helpen bij de genezing van je spieren na een intensieve work-out en maakt je botten sterker om blessures te voorkomen.

Vraag om hulp!

Het kan soms intimiderend zijn om te beginnen aan een dieet en als je dan ook nog eens vitamines aan dit dieet moet toevoegen, kan het al snel te veel worden. Het kan daarom nooit kwaad om advies te vragen. Je kunt naar je huisarts gaan en daar meer informatie vragen. Of het is mogelijk om een diëtiste te benaderen. Hier kunnen echter veel kosten aan verbonden zijn. Probeer het daarom eens online. Er zijn veel online winkels voor vitamines waar ze altijd voor je klaar staan met advies. Ze beantwoorden al je vragen over de vitamines en kunnen je vaak meer vertellen over de voordelen van vitamines voor je lichaam. Wacht dus niet langer en neem contact op!