Archief van
Maand: mei 2017

Waarom je beter niet kunt gaan afvallen met het Dukan dieet!

Waarom je beter niet kunt gaan afvallen met het Dukan dieet!

Wat is de reden dat veel mensen kiezen om te gaan afvallen met het Dukan dieet? Het door Dokter Pierre Dukan ontwikkelde dieet is namelijk erg streng. Nu kan dit natuurlijk in je voordeel werken. Dit omdat deze harde aanpak goed blijkt te werken. Maar wat doet dit dieet eigenlijk met je gezondheid? En wat zijn de lange termijnresultaten? Vragen die steeds vaker opduiken wanneer het gaat om deze wereldwijd enorm populaire afvalmethode.

Wat is het Dukan dieet?

Het dieet is eigenlijk een beetje uit het niets ontstaan. Door het geven van adviezen omtrent voeding heeft Pierre Dukan veel mensen geholpen met afvallen. Dit bleek zo’n succes dat hij er een eigen dieet van heeft gemaakt. Het Dukan dieet, bekend van de boeken en de positieve resultaten die ermee worden behaald. Maar waarom staat dit dieet dan toch ter discussie, vragen wij ons af? Tijd om er even een goed onderzoek en idem dit0 artikel aan te wijden.

Afvallen gebeurd in 4 fases

Je gaat met de inzet van verschillende fases het dieet aan. Zo blijft het overzichtelijk en ga je stapsgewijs je doelen behalen. We hebben de fases hieronder even voor je opgesomd.

1. De fase waarin je gaat aanvallen

Je begint het dieet direct met een aanval op je voeding. Waarbij je je voornamelijk gaat richten op eiwitrijke producten. Je kunt hierbij denken aan eieren, kwark, melk of andere zuivel maar ook aan vlees, vis, kip, kalkoen, zeefruit of andere eiwitbronnen. Hiervoor is een flinke keuze uit zeker meer dan 70 verschillende eiwitbronnen beschikbaar. De aanvalsfase volg je gemiddeld een week en niet langer dan 10 dagen.

2. Ook wel de cruisefase genoemd

In fase 2 ga je op dezelfde manier door, aangevuld met andere voeding. Dit doe met heel veel verschillende soorten groenten die je om de dag eet. De andere dag eet je de voeding uit fase 1. Je blijft deze fase net zo lang doen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt. Hoe lang dit duurt is dan ook voor iedereen verschillend, wat te maken heeft met je startgewicht en je doelen.

3. Stabiliteitsfase om in balans te blijven

Deze fase moet je volgen om jouw behaalde gewicht te behouden. Houd er rekening mee dat deze fase vrij lang kan duren. Denk hierbij aan een periode van een half jaar tot 1 jaar. Dit heeft te maken met hoeveel je bent afgevallen met het Dukan dieet. Hoe meer je bent kwijtgeraakt, hoe langer je de stabiliteitsfase moet blijven volgen.

Het eten in deze fase bestaat uit de voeding van fase 1 en 2, welke mogen worden aangevuld met complexe koolhydratenbronnen. Dit zijn koolhydraten met een lage Glycemische Index. Ze leveren langdurig energie en zorgen niet snel voor overgewicht. Snelle koolhydraten (suikers) zal je wel moeten vermijden. Daarbij mag je 1 tot 2 keer per week snacken te denken aan pizza, patat, shoarma, chinees, hamburgers of andere snackmaaltijden.

4. De laatste fase voor de rest van je leven

De laatste fase is er een die je voor altijd gaat blijven volgen, de rest van je lezen. Vreemd, want normaal zou je verwachten dat je klaar bent met een dieet. Of dat je genoeg kennis hebt opgedaan zodat je weet wat je wel en niet kunt eten om op gewicht te blijven. Een dieet voor de rest van je leven volgen klinkt wel erg streng. En is niet iets waar veel mensen op zitten te wachten.

Bij het Dukan dieet is dit wel zo en blijf je voor de rest van je leven diëten, om te voorkomen dat je weer overgewicht ontwikkelt. Met name door zeer veel eiwitrijke producten te blijven eten, waardoor je niet echt de kans gaat krijgen om snel overgewicht of zelfs obesitas te ontwikkelen.

Wat zijn de voordelen van afvallen op deze manier?

– Het dieet zorgt ervoor dat je snel gaat afvallen door een verhoogde inname van eiwitten.
– De strenge aanpak is voor veel mensen fijn, soms haken mensen af doordat ze helemaal niks meer mogen eten en weinig variatie en eigen inbreng hebben in het dieet.

Welke nadelen kent het Dukan dieet?

– Het gebrek aan variatie is voor veel mensen een minpunt, afvallen moet je doen op een manier die goed vol te houden valt. Dit is bij het Dukan dieet soms wat lastiger.
– Je mist veel voedingsstoffen doordat je niet alle macronutriënten binnenkrijgt. Dit wordt door praktisch elke deskundige op het gebied van voeding en gewichtsbeheersing afgeraden. Doe er dan ook verstandig aan om altijd de 3 macronutriënten namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten binnen te krijgen. Wel in de juist verhoudingen en je doelen in overweging nemende.
– Veel mensen vinden het geen makkelijk dieet.
– Het is niet de gezondste manier van afvallen.

Zijn er alternatieven voor het Dukan dieet?

Het beste alternatief op het dieet is een koolhdyraatarm dieet. Hiermee ben je namelijk verzekerd van het gezonde karakter ervan en ga je net zo snel, zo niet sneller afvallen. Je leert daarbij ook veel meer over wat voeding in je lichaam voor processen in werking gaat zetten, wanneer je wilt afvallen. Het dieet valt ook nog eens makkelijk te integreren in je huidige levensstijl.

Conclusie over het Dukan dieet

Je kan ermee afvallen maar is verre van ideaal wanneer we spreken over het gezonde karakter ervan. Het is dan ook niet aan te raden dit dieet te volgen. Belangrijk is namelijk altijd dat je het doet om gezonder te worden. Wanneer je gezonder eet, zal je gezondheid significant verbeteren en hiermee dan ook op een voor jouw ideaal gewicht terecht komen. Er zijn wel bepaalde methodes die je hiermee helpen. Een goed voorbeeld hiervan zijn Koolhydraatarme diëten.